Summary
Severe vasospasm of the supraclinoidal portion of the internal carotid artery and
the proximal part of the anterior and middle cerebral arteries was displayed by cerebral
angiography in a 45 year old female patient who had developed progressive disturbance
of consciousness and marked meningism with extremely bloody lumbar CSF within a few
days after craniocerebral trauma. Aneurysm could be excluded angiographically and
operatively. One and a half weeks after evacuation of a subdural haematoma and an
intracerebral contusional bleeding, when the patient was discharged without any neurological
deficit, control angiography showed that angiospasm had disappeared. The scanty literature
on cerebral vasospasm after brain trauma is reviewed. The role of traumatic angiospasm
in prognosis and the necessity for broad indications for cerebral angiography in cases
with brain contusion is emphasized.
Zusammenfassung
Bei einer 45jährigen Patientin, die nach einem Schädelhirn-Trauma innerhalb weniger
Tage eine progrediente Bewußtseinseintrübung und einen ausgeprägten Meningismus entwickelte
und bei der Lumbaipunktion blutigen Liquor bot, wurde angiographisch neben einem Subduralhämatom
und einer intrazerebralen kontusioneilen Einblutung rechts frontal ein ausgeprägter
Vasospasmus an der supraclinoidalen Carotis interna und am Anfangsteil der Aa. cerebri
anterior und media gefunden. Angiographisch und operativ konnte ein Aneurysma ausgeschlossen
werden. Anderthalb Wochen nach der Trepanation, als die Patientin ohne neurologisches
Defizit entlassen werden konnte, zeigte die Kontrollangiographie keinen nennenswerten
Angiospasmus mehr. Die an sich spärliche Literatur über den cerebralen Vasospasmus
nach Schädelhirn-Trauma wird diesem kasuistischen Beitrag gegenübergestellt. Die Bedeutung
des Vasospasmus für die klinische Prognose wird hervorgehoben. Die Notwendigkeit,
bei zerebralen Kontusionen die Indikation zur Angiographie großzügiger zu stellen,
wird betont.
Key-words
Cerebral vasospasm - traumatic subarachnoid haemorrhage - brain injury - angiography